اهمیت دروس عمومی در کنکـور
 هر چقدر به شروع نیم سال دوم تحصیلی نزدیک و به دوران نوروز نزدیک‌تر می‌شویم، برنامه‌ای که داوطلبان برای ادامه مطالعه در نظر می‌گیرند، بسیار مهم تر و سرنوشت سازتر می‌شود.
هر داوطلب بسته به وضعیت خود و شرایطی که در دروس مختلف دارد، برنامه ای مشخص برای خود تدوین می‌کند که با سایر داوطلبان متفاوت است. نکته ای که این روزها سؤال برخی از داوطلبان است این است که جای دروس عمومی در این برنامه کجاست؟؟؟
 این سؤال بسیار مهم است زیرا دروس عمومی نقش بسیار سرنوشت سازی در رتبه و تراز داوطلبان دارد. البته نکته دیگری که به اهمیت این موضوع می‌افزاید این است که گروهی از شما داوطلبان عزیز به اهمیت و جایگاه این دروس به درستی پی نبرده و همچنان، دروس عمومی را در حاشیه دروس اختصاصی و به منزله حیاط خلوت مطالعه خود تصور می‌کنید.!
کافی است برای اطمینان از اهمیت دروس عمومی در کنکور به درصدهای داوطلبانی دقت کنید که دروس اختصاصی را تقریباً شبیه به هم پاسخ داده‌اند؛ اما برخی از آنها دروس عمومی را فقط چند درصد، دقت کنید فقط چند درصد، بیشتر زده‌اند و با پاسخ صحیح به همین چند سؤال بیشتر، تراز و رتبه به مراتب بهتری کسب کرده‌اند. نکته مهم دیگر اینکه دروس عمومی بر رتبه شما داوطلبان تاثیر خوبی می‌گذارد، و به لحاظ مطالعه و یادگیری راحت‌ترست، و برای بسیاری از داوطلبان مطالعه این دروس در مقایسه با دروس اختصاصی وقت کمی نیز می‌گیرد. پس این هم یکی دیگر از مزیت‌ها و محاسن مطالعه دروس عمومی است.
حالا که به اهمیت دروس عمومی در کنکور پی برده‌اید و با توجه به اینکه گروهی از داوطلبان، مطالعه جدی خود در دروس عمومی را از ابتدای زمستان شروع می‌کنند، در این مقاله می‌خواهیم با شما درباره چگونگی مطالعه این دروس در میان داوطلبان مختلف صحبت کنیم.
بحث مهمی که در میان دانش‌آموزان درباره دروس عمومی وجود دارد این است که آنها باید چه زمانی، این درس‌ها را مطالعه کنند؟ دو دیدگاه در این باره وجود دارد: یک دیدگاه، دیدگاه داوطلبانی است که با توجه به اهمیت و میزان سختی و آسانی دروس عمومی برای هر یک از این دروس، وقت خاصی را در نظر می‌گیرند. دیدگاه دیگر، اینکه درس های عمومی چون درس های ساده‌ای هستند، پس می توان درصد خیلی بالایی را در آنها کسب کرد و از طرف دیگر در وقت کم می‌توان آنها را مطالعه کرد. اما آن چیزی که تجربه نشان داده این است که در سال‌های اخیر، معمولاً دانش‌آموزانی که نمره‌های خوبی ‌آورده اند، به درس‌های عمومی، نه به اندازه یا مساوی با درس‌های اختصاصی، بلکه متناسب با آنها بها می‌دهند و برای آن وقت می‌گذارند.
حالا که شما داوطلبان عزیز به اهمیت دروس عمومی در کنکور پی بردید، لازم است که راهکارهایی را برای مطالعه این دروس در ماه های باقی مانده تا زمان برگزاری آزمون سراسری به کار ببرید. عموماً داوطلبان عزیز در مطالعه یا مطالعه نکردن دروس عمومی به سه گروه تقسیم می شوند:
1-    گروه اول
اعضای این گروه کسانی هستند که دروس عمومی را قبل از عید و متناسب با دروس اختصاصی از مدتی قبل، طبق برنامه مطالعه کرده اند. این گروه از داوطلبان عزیز باید مثل قبل و طبق یک برنامه حساب شده، به خوبی کار مطالعه دروس خود را پیش ببرند.
2-   گروه دوم
گروه دوم، داوطلبانی هستند که تا الان، دروس اختصاصی را بخوبی مطالعه کرده‌اند؛ اما با توجه به عقیده‌ای که بیشتر کنکوری‌ها دارند، مطالعه دروس عمومی را از قبل از عید شروع میکنند یا قرار است که بزودی شروع کنند. اگر این عده از داوطلبان در دروس اختصاصی شرایط خوبی داشته باشند، می‌توانند با یک برنامه‌ریزی خوب و اصولی، دروس عمومی را نیز در فرصت باقی مانده به یک حدّ خوب و قابل قبول برسانند.
.
3- گروه سوم
گروه سوم داوطلبانی هستند که تمرکز خود را بر روی دروس اختصاصی می گذارند.
این گروه معمولاً به دو دسته تقسیم می‌شوند: دسته‌ای که فکر می‌کنند اگر اختصاصی‌ها را بخوبی پاسخ بدهند، می‌توانند بدون نیاز به عمومی‌ها، رتبه و نتیجه خوبی کسب کنند، و گروهی که به دلیل نداشتن وقت کافی، فکر می‌کنند که بهتر است فقط به مطالعه اختصاصی‌ها باید پرداخت.
 
 
 
 
 
*برای اینکه نتیجه بهتری از تلاش خود بگیرید، حتماً به این نکات توجه کنید:
۱-    به دلیل اینکه بیشتر داوطلبان به دروس اختصاصی، بیشتر اهمیت می‌دهند، حتماً سعی کنید که مطالعه دروس عمومی را در این وقت باقی مانده فراموش نکنید تا نتیجه بهتری کسب کنید.
۲-    چون دروس عمومی، حفظی و فرّار هستند، حتماً در زمان نزدیک به آزمون سراسری، آنها را دوباره مطالعه و مرور کنید.
۳-    تست زنی در دروس عمومی را به عنوان بخشی از مطالعه خود در برنامه امتحانی‌تان بگنجانید. علاوه بر اینکه پس از هر بار مطالعه، چندین تست می‌زنید، می‌توانید در ساعاتی خاص از برنامه مطالعاتی‌تان، که به دروس عمومی اختصاص دارد، تعدادی از همه دروس عمومی یا تعدادی از یک درس یا موضوع را تست‌زنی کرده و خود را بسنجید.
4-    تعادل منطقی و حساب شده بین مطالعه دروس عمومی و اختصاصی را حتماً رعایت کنید؛ به این صورت که با توجه به وضعیت درسی خود و مطالعه ای که از قبل داشته‌اید، درصدی منطقی از وقت خود را به دروس اختصاصی و درصدی را نیز به دروس عمومی اختصاص دهید.
5-    در دوره تست زنی، روزانه، یک دفترچه عمومی را از بین کنکورهای پنج گانه سال پیش و انتخاب کنید و در زمان مقرر از خود آزمون بگیرید. تنوع این آزمون‌ها باعث افزایش دید طراحانه شما به تست‌های عمومی شده و می‌توانید با این کار، مرورهای متعددی را هم انجام بدهید.
6-اگر دغدغه شما گرفتن بهترین نتیجه در کمترین زمان ممکن است ،  توصیه می شود تا برای جمع بندی بهتر و پر بازده تر از همایش های یک یا چند روزه که توسط آموزشگاه برگزار می شود استفاده کنید . با این کار ضمن یادگیری و یادسپاری بهتر مطالب میتوان از کسب نتیجه مطلوب نیز اطمینان حاصل کرد.